לילינבלום @ לילינבלום – י.א פלד – 30 שנים של התקנת פתחי עץ בבנייני שימור

י.א פלד מלון בראשית-מצפה רמון

בשנת 2023, תשלים חברת פלד את התקנת החלונות ותריסי העץ בבניין השימור בלילינבלום 22. בשנה שעברה, השלימה החברה את התקנת הפתחים בלילינבלום 17. עבור יוסי פלד, היזם והבעלים של החברה, זוהי סגירת מעגל מרגשת. למה? מיד נחזור לזה.

מאלומיניום לשימור העיר הלבנה

י.א פלד הדמיה לילינבלום 22

הכל התחיל בשנת 1993. ליוסי פלד היה אז מפעל לחלונות ותריסי אלומיניום. אמנון בר אור, אדריכל שימור מוביל וממייסדי השימור בישראל, פנה אל יוסי ושאל אם יוכל לספק תריסי גלילה משובחים מעץ שנראים בדיוק כמו התריסים המקוריים בבתי "העיר הלבנה". אמנון בר אור היה אז אחראי על תכנון תהליך השימור של בית לוין, בניין השגרירות הרוסית בתל-אביב שהיה בעצם הבניין הראשון בתל-אביב שעבר תהליך שימור ממוסד. יוסי הבין שיהיו הרבה תהליכי שימור בעיר ושכדאי להיות שם.

"הכרתי קצת את נושא החלונות והתריסים, מאחר שלפני השרות הצבאי עבדתי בנגרות בניין. נתתי תשובה חיובית והתחלתי לחפש ספק מתאים" אומר יוסי, קורץ בעין ומוסיף: "בשנות ה-20 וה-30 המשימה הייתה כנראה קלה, אבל ב-1993, אי אפשר היה להשיג בישראל תריסי עץ כמו של פעם ובוודאי לא את פרטי הפרזול בסגנון המקורי. יחד עם אחד הנגרים המובילים בעיר, יצרתי העתק מדוייק של תריסי הגלילה המקוריים. פרטי פרזול מתאימים מצאתי בסיור בין ספקים ביוון. התוצאה הייתה מושלמת. הדגם אומץ ע"י אדריכלי השימור של השגרירות ואושר ע"י רשות השימור". 

י.א פלד -חלון קשת בלילינבלום 17

כל חלון והסיפור שלו

"בשנת 1998, כשהחלטתי לעזוב את העיסוק בתריסי אלומיניום ולהתמקד בפתחי עץ בבנייני שימור, חיפשתי מדד מעניין להצלחתי העתידית. חשבתי שבבוא היום, אם דרך חלונות חדשים שאתקין במבנה לשימור, אוכל לראות את החלונות והדלתות שהתקנתי בפרוייקט קודם, זה יהיה ביטוי נאות לנוכחות המשמעותית שלי בשוק השימור המקומי. אז עכשיו זה קורה. בהמשך ל 5 בנייני שימור ברחוב לילינבלום שכבר ביצענו, בעוד חודשים בודדים שני הפרוייקטים העומדים זה מול זה ברחוב לילינבלום יהיו מושלמים. מבעד לפתחי העץ החדשים בלילינבלום 22, אפשר יהיה לראות את פתחי העץ שהתקנו בלילינבלום 17. החלונות והתריסים הסמוכים יציינו עבורי את ההצלחה בשוק המיוחד שבחרתי לפעול בו" אומר יוסי פלד ועובר לנוסטלגיה: "העיסוק בנגרות היה מבחינתי טבעי לחלוטין. גדלתי בשכונת פלורנטין בתל-אביב, קרוב מאד למרכז וולובלסקי שעמד במפגש הרחובות אברבנאל, וולפסון והקישון. במרכז זה היו המון נגריות. נהגתי להסתובב בין הנגריות וללמוד איך עובדים בעץ. כמו שאר ילדי השכונה, נהגתי ללקט שאריות עץ ולבנות קורקינטים ועגלות פלטפורמה, איתם נהגנו להתגלגל ברחובות השכונה ו"להרכיב" את האחים הקטנים".  

לילינבלום 17 תל אביב-מבעד לחלונות החדשים נשקפים החלונות הישנים של לילינבלום 22

חדר העבודה של דוד בן גוריון-התריס של פלד

מובילים את שימור פתחי העץ

וכל השאר זו היסטוריה. בעקבות ההצלחה בבניין השגרירות הרוסית, החל יוסי לשתף פעולה עם אדריכלי שימור נוספים ונכנס לפרוייקטי שימור רבים. להערכתו, כשאתם עומדים מול בית שימור בתל-אביב, יש 80% סיכויים שאתם מביטים בתריסי עץ שחברת י.א פלד סיפקה והתקינה לאורך השנים. החברה התקינה חלונות ותריסי עץ בבנייני שימור רבים, ביניהם: בית הנשיא ויצמן במכון ויצמן, בית בן גוריון, בית תיאטרון אוהל  שהיום הינו מלון ה Backstage ועוד. בעשור האחרון בשותפות עם גורם נוסף, פנו גם לענף המלונאות היוקרתית. יחד סיפקו והתקינו פתחים במלון וולדורף אסטוריה בירושלים, מלון אלמא בזכרון יעקב ומלון בראשית במצפה רמון". המראה תמיד זהה למקור, אבל איכויות החומר, האטימה, הבידוד התרמי והתפעול הקל, ברמה הגבוהה שמאפשרת הטכנולוגיה של היום.