שומרים על העתיד משמרים את העבר

 

מאת: רן נאור

יגאל ידין היה זה שאמר כי שאינו מכבד את עברו, ההווה שלו דל ועתידו לוט בערפל. ולכן מבנים הסטורים ובעלי ערך תרבותי עוברים תהליך שימור קפדני. אבל מה קורה כשהמבנה לשימור משמש למגורים והתושבים בו לא מוכנים לגור ללא מיגון מותאם?

"בלוק רבע הקילומטר" בבאר שבע, הוא המבנה הארוך ביותר בארץ. זהו בנין בן 4 קומות, הכולל 150 יחידות דיור. המבנה תוכנן בסגנון ברוטליסטי בשנות ה-60'.  

המבנה משמש בימים אלה למרכז קליטה יעלים של הסוכנות היהודית למגורי עולים חדשים בארץ. באר שבע נמצאת בטווח הטילים מהרצועה ולכן העולים לא היו מוכנים להכנס לגור במתחם ללא מיגון ראוי. מיגון כזה, נעדר כמובן ממבנה שהוקם לפני 60 שנה. בשנים אלה הסתפקו במקלטים בכל בנין ושכונה, שכן לא היה צורך במיגון מפני טילים, ולא היה חשש מכניסה מהירה תוך 30 שניות לחדר מוגן.

במבנה כזה, אין אפשרות להוסיף קומת ממדים, כיוון שזו, תשנה את חזות המבנה המקורי. אין גם אפשרות לשנות את חלונות המבנה הקיים. מיגון גם מוסיף משקל רב למבנה שכאן אי אפשר להוסיפו. שיקולים מודרניים יותר נוספו לשיקולי השימור כמו הצורך בוויפי , מערכות מחשבים וסלולר שלא יפגעו לרעה בחדר הממוגן ובדירה. הפרויקט היה צריך גם להתבצע במהירות על מנת שהדיירים יוכלו להכנס אליו באופן מיידי.

אורטק סיפקו את הפתרון המתאים:

פתרון המיגון של אורטק למיגון חדרים קיימים הוא פתרון מאושר פיקוד העורף. פתרון זה מאפשר למגן בימים בודדים. תהליך המיגון כולל חיפוי ועיגון של קירות החדר בפאנלים ייחודיים מחומרים מרוכבים בעובי 8 מ"מ בלבד, החלפת הפתחים הקיימים בדלתות ובחלונות ממוגנים תקניים והעתקה מהירה של תשתיות החשמל, התקשורת ומיזוג האוויר. המיגון המבוצע בפנים החדר בלבד, אינו דורש היתרים. תהליך ההתקנה מבוסס על טכנולוגיה וחומרים מתקדמים, אורך כשבוע ימים בלבד כולל גמר. התוצאה היא חדר מחודש, ממוגן ובטוח, המספק הגנה במגוון מצבי חירום.

במקרה של פרויקט יעלים, כדי לא לפגוע בחלונות, הפתרון שניתן ביעלים  היה יצירת קפסולה ממוגנת בתוך החדר המיועד למיגון כאשר בנו קיר פנימי עם חלון  ממוגן  מאחורי החלון  הקיים. כך לא שינו את חזות מבנה.

גם ההתמודדות עם תוספת המשקל של הממד שלא תפגע בקונסטרוקציה נמנעה. הלוחות עשויים מחומרים מרוכבים קלי משקל. לכן אינם פוגעים בקונסטרוקציה בהעמסת משקל. בנוסף, הם לא פוגעים באיכות התקשורת והקליטה הסלולרית. חומרים אלה גם מונעים תהליך קונדסציה במבנה. כלומר, עיבוי שיכול לגרום לרטיבויות, לחות, פטריות ויצירת הפרעות באיכות האוויר והנשימה בבניין, כתוצאה מתגובת פלדות לשינוי קור לחות ועובש המביאים לפגיעה במבנה ואף עלולים לגרום למחלות.

 

רן נאור מנכל ובעלים של אורטק :"הסוכנות היהודית ביקשה להבטיח את שלומם של העולים החדשים במרכז הקליטה ולהקנות להם תחושת ביטחון בתחילת ימיהם בארץ, בשל היותה של העיר באר שבע בטווח ירי הטילים. תהליך המיגון היעיל מאפשר להפוך חדרים רגילים במבנים מיושנים ולא ממוגנים לחדרים ממוגנים לחירום מאושרי פיקוד העורף, בלי צורך להיכנס לפרוייקטים של תמ"א מסורבלים וממושכים. הפתרון של החברה, הפועלת עם גופים ממשלתיים, ארגונים צבאיים, חברות מסחר ותעשיה ופרטיים, מאפשר לקיים שגרת חיים בבטחה וללא הפרעה".

הכותב הוא מנכל אורטק מערכות מיגון