דגשים לשיקום בטון: מהם הגורמים להרס, ואיך אפשר לטפל ביעילות?

3 השלבים לשיקום בטון יעיל ואפקטיבי, שימנע את התפשטות ההרס ויוביל להארכת תוחלת החיים של המבנה.

 

חוזקו ועמידותו של הבטון הופכים אותו לחומר גלם מרכזי בענף הבנייה. אך למרות חוזקו, הבטון חשוף למגוון רחב של איומים ותהליכים שמחלישים אותו וגורמים לנזקים. בהיעדר טיפול, נזקים אלו עלולים להתפשט, לפגוע ביציבות ובתוחלת החיים של המבנה כולו. ביצוע נכון של שיקום בטון מאפשר לעצור את ההתדרדרות, לחזק את המבנה ולהאריך את תוחלת החיים שלו. הנה 3 השלבים לביצוע שיקום בטון אפקטיבי.

 

שלב ראשון: אבחון הגורמים לכשלים בבטון

השלב הראשון בדרך לתפירת פתרון אפקטיבי הוא ביצוע אבחון. נקדים ונאמר שלא כל נפילה של בטון מצריכה ביצוע פעולות שיקום. לעומת זאת, סדקים מרובים בקירות הבטון או התפוררות נרחבת של הקירות החיצוניים עשויים להעיד על כשל נרחב בבטון, שמצריך טיפול בשורש הבעיה. במקרים מסוג זה, טיפול קוסמטי דוגמת יישום טיח על חור או סדק לא יעזור: במקרה של חלודה בברזלי הזיון שגורמת להחלשה שיטתית של הבטון לא רק שהטיח צפוי להתפרק, החלודה עלולה להתפשט ולהרחיב את הנזק. לכן, במקרה של כשלים בבטון, חשוב לבצע אבחון מעמיק ולהבין את הגורמים להיווצרותם לצורך יישום פתרון מיטבי.

 

ישנם מספר גורמים מרכזיים לכשלים שמצריכים שיקום בטון:

 

  1. קרבונציה
    תהליך המתחיל במגע של CO2 (דו תחמוצת הפחמן) עם הבטון, וגורם לירידת הבסיסיות שלו. הקרבונציה מתחילה בפני השטח אל פנים הבטון, וגורמת לתהליך של קורוזיה. הקורוזיה מובילה להיווצרות חלודה, וכתוצאה מכך לסדקים בבטון, התנפחות והתפוררות. קרבונציה מתפתחת במהירות כאשר רמת הלחות היא בטווח של 70%-90%. מכיוון שרוב אזורי ישראל מאופיינים בטווח לחות זה, הם חשופים לקרבונציה על שלל תהליכיה.

       

   2. קורוזיה בפלדת הזיון
   היווצרות קורוזיה בעקבות חדירת כלורידים דרך הבטון אל ברזלי הזיון. ברזלי הזיון יכולים להינזק ע"י קורוזיה, שאינה נגרמת כתוצאה מהורדת הבסיסיות של הבטון (למשל בעקבות תהליך קרבונציה).           

  3. התקפה כימית
  דירת חומצות מסיסות הגורמות לקורוזיה להתפתח, בין היתר בעקבות הימצאות חומצה גופרתית בתעלות ניקוז, שימוש בחומצות שונות בתעשיית המזון והמשקאות ובשמנים אורגניים במוסכים. סביבה אגרסיבית המאופיינת בריבוי חומצות מובילה  להתפשטות הקורוזיה בקצב מהיר ולפגיעה בשלמות וחוזק הבטון. 

         

         חומצה גופרית בתעלות ניקוז, שמנים אורגניים במוסכים ועוד

    4. פגיעה מכנית
        גורמים כגון עומס יתר, תזוזות בעקבות שקיעה, הדף, רטט ורעידת אדמה עשויים לגרום לפגיעה מכנית, לשחיקה והתפוררות הבטון. 

     5. השפעות פיזיקליות
          הקפאה-הפשרה, סדיקה תרמית, התגבשות מלחים, לחות ועוד הפוגעים בחוסנו של הבטון.

     6. נזקי שריפה
          תכולה גדולה של מים ב"פורים" קפילריים של הבטון עלולה לגרום לנזק בטמפרטורות גבוהות.

   

שלב שני: בניית תכנית פעולה ובחירת מערכות השיקום

הבנת הגורמים לכשלים בבטון, מאפשרת לתפור את הפתרון היעיל ביותר בהתאם להמלצת יועצי השיקום. המלצתינו היא לעבוד עם מערכת שלמה שמספקת פתרון מלא לשיקום הבטון ומוצריה השונים מתאימים זה לזה. תרמוקיר מעמידה לרשותכם פתרון כולל לשיקום בטון:

אולי כדאי לתת הסבר לסיווג R3 ּR4?

 

  • פריימר להברשה על גבי ברזלי הזיון – SAKRET CR 080 מסייע להארכת תוחלת החיים של הברזלים החלודים ע"י חומר צמנטי ומהיר התייבשות, הכולל חומרים מעכבי קורוזיה.
  • מילוי צמנטי לשיקום בטון R3/R4 – (R3-R4 הינו סיווג המעיד על חוזק החומר למילוי. R4 מעיד על ערכי החוזק הגבוהים ביותר). החלפת הבטון הפגום בהתזה או במריחה, ע"י SAKRET CR 082 ו- SAKRET CR 085: חומרים בעלי צפיפות וחוזק גבוה, העומדים בדרישות התקן, מכילים מעכבי קורוזיה ובעלי עמידות גבוהה בסביבה ימית. כושר ההיצמדות הגבוה מאפשר לחומרים אלו להיצמד לאזור הפגוע בצורה אופטימלית ולכסות אותו באופן הרמטי.
  • שכבת גמר – SAKRET CR 088 היא שכבת החלקה צמנטית שלצד הגימור האסתטי, מאופיינת בחוזק ומאסיביות המסייעים למניעת חדירה של חומרים הפוגעים בברזלי הזיון.

שלב שלישי – התמודדות עם כשלים נפוצים במהלך היישום

על מנת להוביל לתוצאה אופטימאלית, לאחר בניית תכנית הפעולה יש להקפיד על הכנת תשתית נכונה, טיפול בברזל ויישום מערכות השיקום בהתאם להוראות היצרן. מניסיוננו, שלב היישום חשוף ל- 3 כשלים נפוצים שאפשר למנוע בעזרת התנהלות נכונה:

 

נפילה של בטון שיקום כתוצאה מחיבור לקוי

האזורים עליהם מיושם בטון השיקום מלאים לרוב בחלודה, אבק וחלקים של בטון ישן. חיבור לקוי לחלקים אלו מוביל פעמים רבות לנפילה של בטון השיקום. כאשר הנפילה היא בחלקים נסתרים בעומק הבטון, נוצרים כיסי אוויר שמחלישים את החוזק הכולל של המערכת, ועלולים לגרום להתנתקויות ונפילות מרובות.

 

דרכי מניעה: יש להקפיד על הכנה נכונה של התשתית ועל טיפול יסודי בברזלי הזיון, לרבות הסרת שכבות רופפות, חשיפת 5-10 ס"מ נוספים של בטון מעבר לאזור המטופל עד לחשיפת ברזל לא פגוע, ניקוי יסודי את ברזלי הזיון בהתזת חול ובמברשת פלדה וניקוי האזור המטופל בהתזת חול או לחץ מים לצורך הסרת אבק, לכלוך וחלקים רופפים.

 

התנתקויות כתוצאה מאי שמישות החומר

שימוש בתערובת שהתייבשה והתקשתה עלול להוביל לפגיעה בתכונות החומר, וכתוצאה מכך להתנתקות של בטון השיקום על כל המשמעויות הנלוות.

 

דרכי מניעה: תערובת שהתייבשה לא ניתנת לשימוש חוזר. לכן, חשוב ליישם את החומר בהתאם לזמן השמישות שמפרט היצרן ולא לחרוג ממנו. פיתוח חומרי המילוי של תרמוקיר מבוסס על מציאת נקודת האיזון האופטימאלית: מצד אחד התייבשות והגעה לחוזק ראשוני גבוה תוך זמן יחסית קצר, מצד שני זמן שמישות נוח המוביל לכיסוי שטח מרבי בלי חשש להתקשות החומר ויציאה משמישות.

 

סדיקה מאסיבית

חומרי המילוי חשופים לשמש ולתנאי חוץ קשים, וכתוצאה מכך לסדיקה מאסיבית. הסדיקה פוגעת בהרמטיות של המערכת ובעמידות שלה לפגיעות שונות, כגון חדירת כלורידים וחומרים כימיים שגורמים לחלודה בברזל הזיון.

 

דרכי מניעה: בחירת חומרי מילוי הכוללים הגנה מפני סדיקה. פתרונות המילוי של תרמוקיר מחוזקים בסיבים סינתטיים שמיועדים לשמירה על הבטון והגנה מפני סדיקה באמצעות גישור על פני סדקים קטנים, ומניעת התרחבותם.

 

בעזרת שלבים אלו תהליך שיקום הבטון יסייע לתיקון ההרס, לעצירת התפשטותו ולהארכת תוחלת חיי המבנה.

 

קישור למוצרי שיקום בטון

https://termokir.co.il/catalog/cr/

 

קישור לכתבה באתר

https://termokir.co.il/concrete-restoration/

כתב: בר אטרצקי, מהנדס מו"פ, תרמוקיר