אודות תערוכת הרחוב "הנסתר והגלוי – שימור מבנים"

בספטמבר 2023 נפתחה ברחבי כפר סבא התערוכה החדשה של מוזאון כפר סבא בשיתוף אגף התכנון, מנהל הנדסה של עיריית כפר סבא: "הנסתר והגלוי – שימור מבנים", התערוכה המרכזית. התערוכה תוצג במשך 6 חודשים עד פברואר 2024.

תערוכת הרחוב הייחודית חושפת לציבור הרחב את הפנינים החבויות והגלויות בתוכנית השימור העירונית וחוגגת את התרבות והיצירה בעיר באופן חווייתי המשלב באתרי התערוכה אירועי תרבות וקהילה מגוונים.

בערב הפתיחה של התערוכה לקחו חלק למעלה מ-1,000 תושבים ותושבות העיר והאזור.

ייחודה של כפר-סבא נעוץ בהיסטוריה שלה ובסיפור התפתחותה ממושבה לעיר, המקבל עד היום ביטוי פיזי, תכנוני ונופי ברחובות העיר. חוויית המקום היא תוצר של ערכים היסטוריים, אדריכליים, אורבניים ונופיים, אשר ברבות השנים קיבלו ביטוי במרחב הציבורי ואומצו על-ידי התושבים והנהגת העיר כאורח חיים. מורשת תרבותית זו ושימורה כחלק מתהליכי התחדשות עירונית בעבור תושבי העיר ולרווחת הדורות הבאים, מקבלים ביטוי בתערוכה זו. 

הכרות מקרוב עם תולדות התכנון של העיר מלמדת על רגישות מתמשכת הטבועה בתרבות התכנון הכפר-סבאית ומלווה את היצירה והבנייה של היישוב עוד מרגע הגותו, בסוף המאה התשע-עשרה ועד תחילת המאה העשרים ואחת. אדריכלים ומתכננים לא מעטים שותפים לתחושה שהתכנון בכפר-סבא – המוכר להם במיוחד משנות השמונים – הוא שהצליח 'לשים את העיר על המפה', עד כדי כך שהיא נחשבת בעיניהם 'מקום נוסך השראה' והיא מכונה 'עיר הקשתות'. מובילי תכנית זו – האדריכל יוסף קולודני וראש העיר דאז זאב גלר. 

בשנת 1905 נערכה 'התכנית הראשונה לכפר-סבא' תכנית חלוקת הקרקעות עבור כפר חקלאי בן 132 משפחות ע"י המודד משה סלור. הבניין הראשון- החאן (כיום בית העירייה), מוקם במרכז המושבה וסמוך לו הרחוב הראשון הוא רחוב הרצל בו שנים-עשר הבתים הראשונים. 

מבנים היסטוריים הם חלק חשוב מהמרקם העירוני המודרני. הם מספקים תחושה של מקום והיסטוריה, והם יכולים גם להיות נכס כלכלי רב ערך. בשנים האחרונות גוברת ההכרה בחשיבות שימור מבנים, וערים רבות נוקטות כעת בצעדים להגנה על המבנים ההיסטוריים שלהן.

בעירנו, כפר סבא, תכנית השימור העירונית המופקדת בימים אלו, מקנה חשיבות רבה לשימור מבנים וגנים, ולראיה גן הברון מנשה כחלק מהגריד הירוק, הינו הגן הראשון בארץ שהוכרז כגן היסטורי לשימור. בנוסף, תכנית השימור בכפר סבא ייחודית בשל העובדה שהרשת הירוקה, גאוות התכנון העירוני, הכוללת כ-114 גני נוי ,נכללת בה.

לשימור מבנים יש גם יתרונות תרבותיים וחברתיים חשובים. מבנים היסטוריים יכולים לעזור לחבר אנשים לעברם ולהיסטוריה של הקהילה שלהם. הם יכולים גם לספק תחושה של מקום וזהות, מה שיכול להיות חשוב במיוחד בערים שעוברות שינוי מהיר.

כמובן שיש גם אתגרים הקשורים לשימור מבנים. מבנים היסטוריים עשויים להיות יקרים לתחזוקה, וייתכן שהם לא עומדים בסטנדרטי בנייה מודרניים. עם זאת, היתרונות של שימור מבנים עולים בהרבה על האתגרים. על ידי שימור המבנים ההיסטוריים שלנו, נוכל ליצור ערים בנות קיימא ותוססות יותר.

אוצרות התערוכה: ירדנה ויזנברג ורינה גור

הפקה ותכנון התערוכה: תו אדריכלים ומעצבים

עיצוב גרפי: סטודיו לבן- מיתוג ועיצוב מרחבים

גלריית צילומים מהתערוכה+וידאו – לחצו כאן

התערוכה "הנסתר והגלוי" מוצגת על פיגומים גדולים ומוארים באתרים מרכזיים ברחובות העיר ובאולם התערוכות המתחלפות של המוזאון במשך חצי שנה, בניהם: קולנוע עמל, בית אהרוני "הארמון", מדרחוב אברהם קרן (מול החאן, בית העירייה), מתחם עמרמי-פינגווין-דפוס השרון ברחוב רוטשילד. הבחירה האמנותית בפיגומים נעשתה במטרה להעביר את מסר העשייה, פיגום הוא חלק מתהליך בניה וכך גם נתפש בעיני המתבונן. השימור מיועד לתמוך בפיתוח העתידי ולא רק לשמור את הקיים.

בנוסף לאתרים אלו, התערוכה תציג את "חלון למושבה" – עשרות בתי עסק על רחוב ויצמן שייקחו חלק בתערוכה ויציגו על חלונות הראווה שלהם מידע היסטורי אודות המבנים בהם העסק ממוקם. על המדרכות יהיו סימני דרך המובילים את הצועדים בין תחנות התערוכה והעסקים הלוקחים בה חלק.